GGMU!!

Manchester United da menang Champions League 3 kali iaitu pada tahun 1968, pada zaman lagenda2 terulung  macam Sir Bobby Charlton, Brian Kidd, Denis Law dan juga George Best. Mereka bermain menentang Benfica dari Portugal dengan jaringan akhir 4-1. Sir Bobby Charlton score 2 gol,Kidd 1,Best 1. Gol Benfica,entah sape,sape pedulik,ye dak. Final match ni telah dijalankan di Wembley Stadium yang pada masa tu,entahla camana nak cakap,sebab aku takde lagi masa tu,so itu jela yang mampu aku cakap,tapi ghasanya okayla stadium tu,kalau tak ok camana boleh jadi host stadium,ye dak. Okey,masa itu juga adalah selepas 10 tahun tragedi Munich yang mengorbankan 8 pemain MU,so sad. Tapi apadahal,kita ada Sir Matt Busby,si pengurus paling lagenda di MU,hanya selama 10 tahun tu je,beliau dapat membentuk semula pasukan MU dan menjadikan MU juara pertama dari pasukan Inggeris menang European Cup namanya,sekarang da tukar jadi UEFA Champions League.

                                        Lencana MU pada 1960's
                                  Budak2 indie skunk tiru rambut Best ni la sebenarnya..                                                              

Kali yang ke-2 menang Champions League,musim 98-99 yang sangat2 bermakna bagi seluruh skuad dan penyokong2 MU termasuk pada aku walaupun masa tu aku pun tak kenal apa menatangnya MU tu. Itulah musim paling gemilang dalam sejarah hampir 100 tahun terciptanya kelab ni atas muka bumi England tu. Da menang EPL tuk kali ke-5 dan memenangi FA Cup untuk kali ke-10, misi diteruskan pula dengan bertemu Bayern Munich di Nou Camp,Barcelona bagi perlawanan akhir EUFA Champions League. Minit 13 Mario Baslar da main api dengan budak2 Alex Ferguson, kedudukan 0-1, main punya main sampai minit 89, fan2 Bayern da gila keriangan macam baru dapat menyusu badan sebab tinggal seminit untuk game habis. Dengan sekali sepakan sudut dari si kacak David Beckham dan 2 3 das sepakan dari player2 MU,akhirnya kedudukan jadi 1-1 oleh si Teddy Sheringham. Mau tak melompat si Ferguson, orgasm dia menjadi2 malam tu. Lepas tu dengan semangat yang di beri oleh si pengulas yang nak sangat MU menang,minit 93 dan sekali lagi sepakan sudut dari si kacak,akhirnya si 'BabyFace' Ole Gunnar Solksjaer or ole la senang nak sebut menjadikan Manchester United menuju ke Promised Land,seperti yang disebut Andy Gray si pengulas. Match malam tu menjadi match terhebat yang pernah disaksikan oleh masyarakat bola sepak khususnya fan2 MU la kan,tak kan Leeds lak,Leeds? 


                        tak nampak aku dalam bus tu,tak lame la tu..

Last sekali pada zaman si abam tanco Cristiano Ronaldo iaitu 2007-2008,pada masa ni orang katakan skuad ni sama terbaik dengan zaman treble,tapi bagi aku tetap tak boleh sama sebab nampak sangat macam terlalu harap kat si tanco tu,padahal maen 11 orang. tapi aku sangat respek pada 2 abam CenterBack iaitu Vidic si Serbian dan abam Ferdinand. Lepas terikat 1-1 sampai minit 90,dan juga takde gol masa masa tambahan,terpaksa main penalti dan akhirnya dengan kehenseman dan kecekapan goalie tak lain Van Der Sar akhirnya Manchester United menjadi juara mutlak musim tu dengan 1 lagi piala iaitu EPL..


So malam ni,suku akhir ke-2 lawan Chicksea,team ayam,mungkin merintis jalan menuju ke kejuraan ke-4,sapa tau.So,ada apa dengan abam Torres,chiok!

2 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More